2-faktor login

De senere år er det blevet populært og ganske nødvendigt at opsætte 2-faktor login på sine konti. Hvis du ikke allerede har gjort det, så skynd dig at få det aktiveret.

Med den den ekstra sikkerhed, følger også et ansvar for at få lavet backup af sine 2-faktor løsninger, ved f.eks. skift at telefon.

Man kan nemlig ikke bare skifte

Man kan nemlig ikke blot skifte telefon og logge ind som man plejer. Der skal oprettes en adgang til den nye telefon, før den gamle slettes, ellers bliver det bøvlet. Et klassisk eksempel er Microsoft Authenticator App som mange nok kender, fra Microsoft 365 eller andre Microsoft produkter.

Microsoft 365

For at tilføje en ny enhed til din Microsoft Konto, logger du ind på kontoen under sikkerhed og opretter adgang for en ekstra enhed. Nemmest er det at scanne QR koden på siden, så får du nemt tilføjet kontoen, til din nye Microsoft Authenticator App. For at være sikker, bør du altid have opdateret dit telefonnummer, din backup e-mail og andre oplysninger på din Microsoft konto. Ellers kan du bruge lang tid på at få forbindelse til Microsoft Support. Der er rent sikkerhedsmæssigt meget bekræftelse og du rammer altid en engelsktalende support, der ikke altid er lige serviceminded. Dansk support er sjovt nok altid optaget eller ikke eksisterende, trods dansk telefonnummer.

MitID

For at tilføje en ny enhed til din MitID brugerprofil, skal du på din gamle telefon vælge tilføj enhed. Når enheden er tilføjet efter guidens anvisninger, kan du tage den nye telefon i brug og fjerne den gamle adgang. Det starter med et login på MitID.dk.

Følg vejledningen

Overstående er kun en overfladisk gennemgang så jeg vil på det kraftigste opfordre dig til at følge vejledningen på de respektive sider og/eller apps.

Husk backup!

Det anbefales, at man har MitID på en ekstra enhed, fx en tablet, så man nemt kan geninstallere, hvis man mister sin telefon eller kommer til at slette appen. Da det ellers kan betyde ventetid og måske et besøg på borgerservice.